خبرگزاری آريا – شهرزادهاي قصه‌ساز


شهرزادهاي قصه‌ساز

خبرگزاري آريا – هر سال براي ايام ماه رمضان مجموعه‌هايي تدارک ديده مي‌شود و امسال هم طبق سنن گذشته اين اتفاق رقم خورده است، اما نکته برجسته و متمايز مجموعه‌هاي امسال، حضور زنان در نقش‌هاي متفاوت است. کافي است نگاهي به سريال‌هاي «سر دلبران»، «بچه‌مهندس» و «رهايم نکن» داشته باشيم و متوجه حضور زناني از جنس‌هاي گوناگون شويم.
بهناز جعفري، متين ستوده، مارال فرجاد، فريبا متخصص، رابعه مدني و… هر کدام در نقشي متفاوت از ديگري ظاهر شده‌اند. اين را بايد به فال نيک گرفت، زيرا در گذشته نقش زنان در سريال‌هاي تلويزيون محدود به آشپزخانه و آشپزي مي‌شد، ولي امروز با نگاه دقيق نويسندگان به جزئيات قصه، باعث شده شاهد زنان کليشه‌اي در سريال‌هاي تلويزيوني نباشيم. همچنين در گذشته عادت کرده بوديم زنان را در نقش مادران مهربان و خواهران دلسوز ببينيم، اما ديگر اين اتفاق نمي‌افتد و زناني را مي‌بينيم که خاکستري هستند. اين اتفاق در سال‌هاي اخير پررنگ‌تر شده و بازيگران زن هم تلاش کرده‌اند نقش‌هاي محوري را که به آنها سپرده مي‌شود به بهترين شکل اجرا کنند و مخاطب هم کاملا با آنها همذات پنداري کند. سازندگان آثار ماه رمضان هم با همين نگاه تلاش داشتند از زاويه جديدي به حضور زنان در جامعه نگاه کنند. البته اين طور نبوده که نگاهشان رنگ و بوي فمينيستي به خود بگيرد، بلکه زناني را به تصوير کشيدند که هر کدام ديدگاه‌ها و رفتارهاي خاص خودشان را دارند. به همين بهانه به سراغ سه بازيگري رفتيم که در مجموعه‌هاي امسال نقش‌هاي محوري را به عهده دارند و هر کدام در لباس يک کاراکتر به نقش‌آفريني پرداخته‌اند.
مدير بداخلاق پرورشگاه
بهناز جعفري، همان بازيگر حاشيه‌ساز ماه رمضان سال قبل است که به‌واسطه انتقاد خبرنگاران نسبت به سريال زير پاي مادر که رمضان گذشته از شبکه يک پخش شد، از کوره در رفت و کار به توهين و دعوا رسيد، اما بعد از مدتي عذرخواهي کرد و قضيه حل شد. او سال گذشته با نقش متفاوت در سريال زير پاي مادر ظاهر شد، نقشي که چالش برانگيز بود و جعفري هم بخوبي توانست از عهده‌اش بر بيايد. او در اين سريال نقش زني را بازي مي‌کرد که براي رسيدن به پول و قدرت به همه زندگي‌اش پشت پا زده بود تا به سراب خوشبختي دست پيدا کند، اما موفق نشد و به مرور و با پيشرفت قصه درگير تحولاتي مي‌شود و در نهايت مسير درست را پيدا مي‌کند. به گفته جعفري، او در سال‌هاي اخير سعي کرده نقش‌هايي را انتخاب کند که برايش چالش برانگيز باشد، به همين دليل سراغ نقش‌هاي تک‌بعدي نرفته، بلکه نقش‌هايي را انتخاب کرده که او را در چنين موقعيت‌هايي قرار دهد. ظاهر و ميميک صورتش او را در اين قضيه کمک کرده و باعث شده نقش‌هاي مختلف به او پيشنهاد شود. اين بازيگر امسال در مجموعه بچه مهندس که از شبکه دو پخش مي‌شود، توانست چهارمين بازي اش را در آثار ماه رمضان در کارنامه‌اش به ثبت برساند. او در اين مجموعه نقش خانم جاهد را بازي مي‌کند؛ مدير پرورشگاهي که بسيار هم بداخلاق است و منضبط. او برخورد زننده‌اي با بچه‌ها دارد که منتظر بازگشت پدر و مادرهايشان هستند. بايد به بهناز جعفري براي ايفاي اين نقش دست مريزاد گفت که با وجود اين‌که خاکستري است، اما خيلي قوي سکانس‌هاي آزاردهنده را بازي کرد. بويژه بداخلاقي‌هاي او با جواد جوادي (پسربچه محوري قصه) بسيار خوب در آمده است. بدون شک درآوردن چنين صحنه‌هايي براي جعفري هم سخت و دشوار بوده، اما تلاش کرده نقش را درست خلق کند، حتي اين پي را هم به تنش زده که در چشم مخاطب به‌عنوان يک آدم منفي شناخته شود.
جعفري در مجموعه نفس که ماه رمضان روانه آنتن شده بود در نقش يک انقلابي ظاهر شد و در سريال عبور از پاييز هم ايفاگر يک زن فعال اجتماعي بود که زندگي‌اش با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو بود. در مجموع کارنامه رمضاني جعفري رنگ زيبايي از کاراکترهاي متفاوت را دارد.
يک زن روحاني
متين ستوده از زمان کودکي به‌دليل شغل پدرش که مديرتصويربرداري در سازمان صداوسيما بود با فضاي هنر آشنا شد. او در همان مقطع در سريال «بازنشستگي» به کارگرداني رضا فياضي نقش نوه زنده‌ياد هادي اسلامي را بازي کرد. همچنين در مجموعه «اين خانه دور است» نقش نوه زنده‌ياد حميده خيرآبادي را به عهده داشت. همين سابقه و علاقه او را به سمت بازيگري سوق داد. ستوده در سال‌هاي اخير نقش‌هاي متفاوتي را بازي کرده و تلاش داشته تا با انتخاب‌هاي مختلف توانمندي‌هايش را براي نقش‌هاي جدي و طنز نشان بدهد. ضمن اين‌که او براي فرار از کليشه شدن، نقش‌هاي جدي را يک در ميان بازي مي‌کند. آخرين باري که مخاطب، ستوده را در تلويزيون ديد، زمستان سال گذشته و در سريال طنز ليسانسه‌ها بود. او در سريال سر دلبران به کارگرداني محمدحسين لطيفي نقش راضيه، زن روحاني محل سيدسليم (برزو ارجمند) را بازي مي‌کند. بازي شيرين او در اين نقش باعث شده تصور مخاطبان هم از اين قشر زنان جامعه هم تغيير کند. زيرا تصور مخاطبان اين است زناني که به همسري روحانيون در مي‌آيند، افرادي با ظاهري خشک هستند اما ستوده کاملا خط بطلان روي چنين تصور مردم کشيده است و بده و بستان‌هاي ميان او و سليم باعث شده تا براي مخاطب شيرين باشند. رفتار و برخورد راضيه با سليم در موقعيت‌هاي مختلف براي مخاطب جالب است، بويژه کل کل‌هايي که ميان اين دو درباره مساله غيبت رد و بدل مي‌شود. ستوده با شروع پخش اين سريال هم در اينستاگرامش نوشت: «و بالاخره سريال سر دلبران که براي من يادآور روزهاي شيرينه يزده. کاري به کارگرداني آقاي حسين لطيفي شريف و دوست داشتني و تهيه‌کنندگي محمدرضا شفيعي عزيز که افتخاري بود براي من همکاري با اين دو بزرگوار.» ستوده ماه رمضان چند سال پيش هم در مجموعه سه‌دونگ سه‌دونگ نقش کوتاهي را بازي کرده بود، اما نقشش در مجموعه سر دلبران متفاوت از ديگر کارهايش است.
يک زن کلاهبردار
مارال فرجاد دختر جليل فرجاد، هنرمند مردمي است. با وجود اين که فعاليتش را در عرصه بازيگري از اواخر دهه ۷۰ شروع کرد، اما خيلي نقش‌هاي خاص به او پيشنهاد نشده و همين باعث شد در طول اين سال‌ها نقش‌هايي که بازي مي‌کند خيلي ديده نشود، اما بالاخره قرعه شانس نصيب او شد و بعد از مدت‌ها نقشي به او پيشنهاد شد که توانست بخشي از توانمندي‌هايش را نشان بدهد. او در مجموعه رهايم نکن به کارگرداني محمدمهدي عسگرپور که از شبکه سه روي آنتن مي‌رود، يک نقش پيچيده را بازي مي‌کند. به گفته اين بازيگر هر نقش پيچيدگي‌هاي خودش را دارد، اما شهره يا همان مليحه قصه ويژگي‌هايي دارد که آن را با ديگر نقش‌ها متمايز کرده است. با وجود اين‌که فرجاد در آثار مناسبتي خيلي بازي ندارد، اما با ارائه يک بازي درست و قوي توانست براي هميشه نقش ماندگاري از خودش به جا بگذارد. شهره قصه رهايم نکن، زني از طبقه پايين جامعه است که به‌دنبال زندگي بهتر مي‌گردد تا خودش و خانواده‌اش را از شرايط بد نجات بدهد، به همين دليل خود را درگير يک بازي مي‌کند تا بتواند به اين زندگي دست پيدا کند. او در نقش مشاور املاک سراغ حاج رسول (امين تارخ) مي‌رود تا بتواند با نزديک شدن به او و ازدواج به وضعيت مالي خوبي دست پيدا کند، اما به مرور کلاهبرداري او براي حاج رسول مشخص مي‌شود، ولي او دست از تلاش بر‌نمي‌دارد و به دنبال رازهاي زندگي حاج رسول مي‌گردد. فرجاد به زيبايي لباس کاراکتر شهره (زن کلاهبردار) را به تن کرده و با بهره گرفتن از تجربياتش در عرصه بازيگري و ميميک صورت، لحظات مختلف شهره را به زيبايي خلق کرده است. بايد اين اتفاق خوب را براي فرجاد به فال نيک گرفت و اين‌که نشان دادن اين بخش از توانمندي‌هايش باعث شد تا از اين به بعد نقش‌هاي پيچيده و پر از چالش به او پيشنهاد شود.
فاطمه
عودباشي