خبرگزاری آريا – وقتي از آن‌ورِ بوم مي‌افتيم


وقتي از آن‌ورِ بوم مي‌افتيم

خبرگزاري آريا – تبليغات از آن دست مفاهيمي است که حالا سال‌هاست معنايش عوض شده است و روز‌به‌روز هم معنايي گسترده‌تر مي‌يابد. تبليغات ديگر نه فقط به معناي ترغيب به خريد جنس يا کالا يا استفاده از خدمات، که تبديل به دنيايي وسيع و اقيانوسي پهناور شده است. اين روزها چه بخواهيم چه نخواهيم، هرکدام‌مان به نوعي در معرض تبليغات قرار داريم و افکار عمومي اجتماع اطرافمان بر پايه همين تبليغات و قدرت تصميم‌گيري صاحبان تبليغاتي شکل مي‌گيرد.
با اين حال و جداي از آن معناي کلي، اگر بخواهيم نسبت تبليغات و رسانه ـ بويژه رسانه ملي کشور ـ را در نظر بگيريم، مي‌بينيم که اين رابطه همواره به صورت جاده‌اي دوطرفه بوده است. رسانه با گستره مخاطبان و دامنه نفوذي که در ميانشان دارد، به خدمت تبليغات مي‌آيد و مجالي را براي تبليغ در اختيارشان قرار مي‌دهد؛ در عوض تبليغات هم در ازاي استفاده‌اش از رسانه، پولي را مي‌پردازد و ادامه فعاليت و پيشبرد برنامه‌هايش را تضمين مي‌کند.
اين نسبت، در مواردي از حالت موازنه خارج شده و تعادل ميان رسانه و تبليغات را بر هم زده است. وقتي عنصري بر عنصر ديگر سوار شود، حمل بر اين مي‌شود که عنصري که قدرتش بيشتر است، قدرت تصميم‌گيري و اختيار بيشتري هم دارد و همان اوست که بايد رويکردها را تعيين کند. در سال‌هايي که به هر دليلي استفاده از تبليغات در مجموعه‌هاي تلويزيوني يا فيلم‌هاي سينمايي شکلي برجسته و مستقيم پيدا کرد، صاحبان تبليغات اين‌طور فرض مي‌کردند که در ازاي هزينه‌اي که پرداخت مي‌کنند ـ هزينه‌اي که البته کم هم نبود ـ قدرت تصميم‌گيري بيشتري دارند؛ در روند و محتوا و مضمون آثار دخالت مي‌کردند و اثر، از ذات خودش که مي‌بايست هنر مي‌بود، دور مي‌افتاد و درگير حواشي مي‌شد.
نقطه‌چين از اين دست مجموعه‌هايي بود که به تبليغات رو، روي آورد و خيلي زود متوجه اشتباهش هم شد. تبليغاتي آن‌قدر مستقيم که حتي آقاي کارگردان را نسبت به اثرش دلزده کرد و او از ساختش پشيمان شد.
جداي از کم شدن کيفيت اثر، تبليغات مستقيم و رو، بر خود مخاطبان هم تاثيري معکوس دارد. مخاطبان از دنبال کردن و تماشاي هر رسانه‌اي در وهله اول اولين نيازشان را که سرگرم‌سازي و پر شدن اوقات فراغتشان است دنبال مي‌کنند. در مواردي که تبليغات رو باشد يا با حالتي باسمه‌اي، به اجبار خودش را تحميل کند، بدون شک نتيجه‌اي عکس خواهد داشت و نه تنها روي اذهان مخاطبان تأثير نمي‌گذارد، که بالعکس باعث دافعه‌شان نسبت به آثار مي‌شود و هزينه بنگاه‌هاي تبليغاتي را بر باد مي‌دهد.
صبا داريان | رسانه